lauantai 12. syyskuuta 2009

Rahkapiirakka


Tämän ohjeen löysin netistä. Olen syönyt tätä joskus aijemmin sitruunalla ja toisella kertaa persikalla maustettuna. Itse käytin nyt persikkaa. Herkullista :b!

  • 8dl vehnäjauhoja
  • 4dl sokeria
  • 2tl soodaa
  • 2tl leivinjauhetta
  • 2tl vaniljasokeria
  • 250g voita
  • 1 kananmuna
  • 2dl maitoa
Väliin rahkaseos:
  • 500g maitorahkaa
  • 2 kananmunaa
  • 2dl sokeria
  • 2tl vaniljasokeria
  • 1tlk persikanpuolikkaita

Ohje:
  • Sekoita vehnäjauhot, sokeri, leivinjauhe, sooda, vaniljasokeri ja sulatettu voi keskenään murumaiseksi seokseksi.
  • Jaa seos kahteen osaan.
  • Lisää toiseen niistä maito ja kananmuna. Sekoita.
  • Kaada pellille ensin se taikina, jossa on maito ja muna.
  • Sitten levittele soseutetut persikat pohjan päälle.
  • Sen jälkeen rahkaseos ja päällimmäiseksi muruseos.
  • Paista 200 asteessa noin puoli tuntia.

7 kommenttia:

Irkku kirjoitti...

Mulla on tämä sama ohje, johon tulee sitruunaa. :) Siinä on täytteessä myös 2 kananmunaa.
Mä just tein ompelupiirin kahville tämmösen piirakan. :) Saa nähä millanen tulee; sekottu aika hyvin tuo sose ja täyte. :D

Päivi kirjoitti...

Millanen tuli :)? Mää olin syöny just sitä sun tekemää sitruuna rahkapiirakkaa. Meijän äiti on joskus tehny tuolla persikalla. Tuo ei oo persikalla niin voimakkaan makuista. Kumpiki on minusta hyvää. Ihan kummallaista tekee mieli :).

Päivi kirjoitti...

Hetkinen :D...tuossakin alkuperäisessä ohjeessa pitäis olla ne kaks kananmunaa tuossa täytteessä. En kyllä nyt yhtää muista laitoinko sitten niitä, ku niitä ei kerran tuossa ohjeessa oo. :D Apua! Oliko se täyte ihan velliä, ku otit sen uunista? Pysykö se piirakka ollenkaa kasassa? :O

Irkku kirjoitti...

Mä laitoin siihen kananmunaa. :D Tosi hyvää oli ja ompelupiirissä naiset myös kehu!
Oon miettiny, että millä sen sitruunan korvais, kun en halua syödä sitrushedelmiä, kun mä luulen, että mulla tulee siitä pahkuroita päänahkaan. Kiitos vinkistä! :)

Päivi kirjoitti...

Pitääpä nyt varalta laittaa tuohon ohjeeseen ne kananmunat. Pitää jonain päivänä kokeilla onnistuuko tuota tehä ilman kananmunia. Kiva, että maistui :)!

Anonyymi kirjoitti...

Oletteko kokeilleet joitain muita makuja kuin persikkaa tai sitruunaa, miten palvelee esim. mustikkasose (käykö vauvasoseet?!) Tai jotkin muut maut? Antakaa esimerkkejä! :) Persikka on tosin aikas namia! :)

Päivi kirjoitti...

Ananasta olen myös kokeillut tähän piirakkaan. Luulen, että vauvansoseet käyvät myös. Kannattaa kokeilla :). Tämä on kyllä herkullista piirakkaa :b!